مواد شیمیایی آزمایشگاهی

لیست کامل مواد شیمیایی آزمایشگاهی

مواد شیمیایی متنوع و بسیار زیادی وجود دارند که خواص و ویژگی‌های متفاوتی دارند و به منظور‌های مختلف استفاده می‌شوند. این مواد از طرق مختلف تولید می‌شوند. مواد شیمیایی نقش بسیار مهمی در تولید محصولات کشاورزی، محصولات صنایع غذایی و دارو دارند. مواد شیمیایی آزمایشگاهی بسیار متنوع هستند از این رو شناخت آن‌ها برای یک کارشناس آزمایشگاه ضروری است. در مقاله حاضر به بررسی انواع مواد شیمیایی که در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌پردازیم.

لازم است بدانیم مواد شیمیایی بسته به نوع مصرف و سطوح مختلف غلظت تقسیم بندی می‌شوند.

مواد شیمیایی شامل دسته‌های زیر هستند: صنعتی، صنایع غذایی، دارویی، شوینده‌ها، تصفیه آب، کود‌های شیمیایی و حلال‌های شیمیایی از جمله مواردی هستند که در آزمایشگاه‌ها روی آن‌ها بررسی انجام می‌شود و از آن‌ها موادی با درجه کیفی و غلظت خاص تولید و عرضه می‌شود. 

پیشنهاد ویژه :تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی براساس متدهای روز دنیا 

انواع مواد شیمیایی

مواد شیمیایی را می‌توان در شش دسته تقسیم بندی کرد. این دسته بندی باعث می‌شود عملکرد، محل استفاده و نحوه جلوگیری از مشکلات احتمالی بسیار آسان تر صورت پذیرد. مواد شیمیایی هر دسته خواص شبیه بهم دارند و کنترل و کار با آن‌ها دستورالعمل‌های شبیه به هم دارند. دسته بندی انواع مواد شیمیایی به شرح زیر است: 

پلی فلورو آلکان‌ها (PFAS)

این ترکیبات شامل فلورینه هستند و نام دیگر آن‌ها پلی فلورو کربن است. این مواد خواص ضد آب و ضد روغن دارند و می‌توانند به خوبی لکه‌ها را پاک کنند. از این مواد در بسیاری از محصولات معمولی و صنعتی استفاده می‌شوند. از نمونه‌های این گروه می‌توان به PFOA ،PFOS و بیش از 3000 نوع ماده مرتبط دیگر اشاره کرد. این مواد را می‌توان در فرش‌ها، مواد پاک کننده، غذاها، محصولات آرایشی و بهداشتی، رنگ، کاغذ و بسیاری از مواد دیگر یافت. 

مواد ضد میکروبی

از مواد ضد میکروبی به عنوان افزودنی استفاده می‌شود. این مواد مانع از رشد و تکثیر مواد میکروبی آلی در مواد دیگر می‌شوند. این مواد نام دیگرشان آنتی باکتریال یا ضد قارچ است. ضد میکروب‌های مهم شامل ترکیبات معطر‌هالوژنه مانند تریکلوزان و تری کلوکربان، نانو نقره و نمک‌های آمونیوم کواترنر (کوات) مانند کلرید بنزالکونیوم هستند. عمده کاربرد این ترکیبات در محصولات مراقبت شخصی و پاک کننده‌ها است. همچنین جزو مواد پرکاربرد در وسایل حمل و نقل غذاها، وسایل آشپزخانه، مدرسه، مواد مکمل ورزشی و مواد الکترونیکی هستند.

ضد احتراق‌ها

مواد ضد احتراق برای جلوگیری از هرگونه جرقه، تحریک و آتش سوزی ساخته می‌شوند. ضد احتراق‌هایی وجود دارند که برای محیط زیست تا حدی مضر هستند از میان آن‌ها می‌توان به ارگانو‌هالوژن و ارگانوفسفره مانند پلی استرهای دی فنیل (PBDE) و تری کلر (TDCPP) اشاره کرد. از مواد ضد احتراق در ساخت مبلمان، محصولات کودکان، وسایل الکترونیکی، مصالح ساختمانی، سیم و کابل و غیره استفاده می‌شود. 

بیس فنول‌ها + فتالات‌ها

از بیس فنول‌ یا فتالات‌ می‌توان در ساخت انواع پلاستیک استفاده کرد. از این مواد در بسیاری از متریال روزانه که استفاده می‌شوند مانند بطری‌های آب، ظروف بسته‌بندی غذا و وسایل ورزشی استفاده می‌شود.

فتالات را می‌توان در برخی از محصولات پلاستیکی پی وی سی از جمله کف وینیل، اسباب بازی، بسته بندی پلاستیکی و بسته بندی مواد غذایی و ظروف نظیر بسته بندی چسب‌ها، آبمیوه‌ها، رنگ‌ها، محصولات مراقبت شخصی و خوشبو‌کننده‌های هوا یافت. 

در مورد تعمیر اسپکتروفتومتر بیشتر بدانید

حلال‌ها

حلال‌ها کارشان از نام‌شان پیداست. این مواد برای حل کردن مواد دیگر به منظور‌های مختلف استفاده می‌شوند. بسیاری از حلال‌ها سمی هستند. از میان آن‌ها می‌توان به حلال‌های هیدروکربن معطر (به عنوان مثال، تولوئن، زایلن، بنزن) و حلال‌های آلی‌هالوژنه (به عنوان مثال متیلن کلراید، پرکلرواتیلن، تری کلرواتیلن) اشاره کرد. محصولات حاوی حلال‌ها شامل حلال های شیمیایی مانند استونیتریل , متانول , کلروفرم , دی اتیل اتر ، مواد پاک‌کننده رنگ، چسب‌ها، مواد آرایشی، مارکرها، مواد آئروسل، درزگیرها و پاک‌‍کننده‌های خانگی هستند. 

فلزات

مواد مختلفی به صورت ترکیبات در پوسته زمین وجود دارد. استخراج و ذوب و خالص کردن آن‌ها می‌تواند مواد مختلف را برای ترکیب برای ساخت دیگر محصولات مورد استفاده قرار بگیرد. فلزات مختلفی در این زمینه وجود دارند مانند جیوه، آرسنیک، کادمیوم و... . این‌ها عناصری هستند که به طور کلی در آزمایشگاه‌ها به منظور‌های مختلف استفاده می‌شوند. 

خرید و فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی

مواد شیمیایی آزمایشگاهی کاربردهای متعددی دارند. از آن‌ها برای خالص‌سازی یا تشخیص برخی مواد دیگر در نمونه‌ها استفاده می‌کنند. این محصولات به صورت بسته بندی در قوطی های پلاستیکی , شیشه ها و بطری های مخصوص و ... به فروش می‌رسند. برای خرید یا فروش این مواد شیمیایی باید به شرکت هایی مراجعه کنید که مخصوص فروش مواد شیمیایی هستند. البته باید در زمان خرید برخی از این مواد تمهیدات خاصی اندیشید زیرا می‌توانند با توجه به ویژگی هایشان خطرناک باشند. گذشته از این می‌توانید به وب‌سایت هایی سر بزنید که مواد شیمیایی مختلف را می‌فروشند. در واقع فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی تجارت گسترده‌ای است که هم به صورت فیزیکی و هم آنلاین وجود دارد. 

قیمت مواد شیمیایی آزمایشگاهی

مواد شیمیایی آزمایشگاهی در غلظت‌های مختلفی تولید می‌شوند. این مواد بسته به نحوه تولید قیمت‌های مختلفی دارند. این مواد شیمیایی با توجه به کاربردی که دارند در قالب‌‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. قیمت مواد شیمیایی آزمایشگاهی با توجه به ویژگی‌های خاص هر نمونه متفاوت است. حتی گریدهای مواد باعث تغییر در قیمت آنها می شوند. به طور مثال قیمت استونیتریل در گرید کروماتوگرافی با قیمت استونیتریل در گرید آنالیز بسیار متفاوت است. پس هنگام خرید مواد شیمیایی هرگز قیمت را ملاک انتخاب نباید قرار داد و با توجه به نوع مصرفی که از مواد شیمیایی می خواهید داشته باشید آن را باید انتخاب کنید. 

در پایان

مواد شیمیایی مختلفی وجود دارند که به عنوان مواد اولیه در ساخت محصولات و کاربرد‌های آزمایشگاهی متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد بعضاً سمی هستند و باید در شرایطی ایمن مورد استفاده قرار گیرند. حتی ممکن است این مواد باعث آلودگی محیط زیست شوند. در واقع این مواد شیمیایی به این منظور تولید می‌شوند تا از آن‌ها محصولاتی نهایی که مصرف عمومی دارد ساخته شوند. در مقاله حاضر مواد شیمیایی آزمایشگاهی که برای تحقیق و توسعه محصولات جدید استفاده می‌شوند، معرفی شدند.

نظرتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *